Byggtekniken utvecklas ifrån deprom modeller till balsa modeller. Ny tänkande konvertering

Sparkler (Torsken)

Den maskinen var ett rent experiment och mitt första bygge i balsa. Jag hade bestämt mig för el-modell, men vilken typ av modell det var för mig vid byggetsstart en gåta. I grund ritningen så skulle modellen drivas av en borstad motor med 1600 miah Nicd batterier vilket jag sket i rättare sagt, jag satte i ett fartreglage på 35 amp och en motor därefter. Det är samma motor som sitter i Johans Hype, med lite större fartreglage i.

Maskinen kom att drivas av 3cells 1600 miah batteri och den gick som ett skott tills den åkte i stenmuren hahaha... så kan det bli när man är trött på en modell. Den ligger i källaren och den går att reparera. Hjulen är ifrån en MFI och bakhjulet/ sporren är ifrån en Wingdragon jo så snacka om ihop plock! hahahaha..


 

Bygget

Jag började med vingen. Här började ja med att göra sprygelmallar utav tjock plywood. Sedan så tog jag en liten hyvel och hyvlade fram antalet spryglar som jag skulle ha (grovarbetet) innan jag gick över till sandpapper. I dessa mallar så hade jag gjort mall för listverket i vingen som spryglarna skulle fästas i, alltså limmas inom. Detta sätt är grunden på nästan alla vingar när man bygger.
På ritningen så fanns det plats för ett servo. På den tiden 80 taletsslut början på 90 talet då fanns det inte microservon som det finns i dag, så det satte jag i istället. En liten ombyggnation i vingen. Skevroderna gjorde utav bakre listverk.

Bygget av kroppen

Kroppens form är lite speciell. här fick man lära sig att koka trä. Diskmedel och vatten funkar perfekt, så böjer man furulister som sidorna består av. Kroppen byggdes i två halvor som sattes sedan ihop utav tre spant, efter detta så klädde vi kroppen med balsa och sedan med plastduk som man fick billigt eftersom det skulle utgå.

Byggets kostnad: 50 kr. (Klädsel)

sidorodret ja det låste vi fast utav cianolim eftersom det hade knappast någon verkan alls vid start.


 


 


 

Ett nytt projekt efter Sparklern va Bernhardt B2 Oldtimer på 1,75 dyrt men skoj.


 

Detta projekt tog ca 2 år att färdigställa. jag hade till å med flyttat ner till Fårbo innan det var klart. Modellen är utvecklad någon gång på mitten av 90 talet i England och den hade en 4 takts motor i nosen, men här slängde vi i en elmotor och 45 amps reglage. Modellen flög en säsong senare med skevroder, en vinge som ja byggde utav en Fokker EIII modell. Vingen som syns på bilden va skev. Jag kan säga att jag utvecklade min byggstil här, men samtidigt så säger ja så här att det kändes då som ja fick lite mättnad för att bygga å mindre mättnad för att flyga. Det är ute på fältet jag trivs, men visst kommer ja att bygga igen.


 


 

Detaljrikedomen va hög på modellen. Denna kåpa kommer ursprungligen ifrån en gammal Sopwith pup som jag hade gjort om och snyggat till genom en stålborste. Jag hade även gjort fjädring i landningställen. Batteriluckan ser vi på bilden här också. Jag använde samma metod att böja plywood som jag beskrev angående torsken, det va bara lite mer mässing och skruv på denna.


 

Vajer skulle rodren styras med ifrån servona och det va ett äventyr i sig. Här kommer fiskegrejer in i modellbygget via tafs, det är bra, märket är gjort utav fotopapper och powerpoint in scannat och ner scalat ifrån ritningen.

dekalerna ja de googlade ja på genom att söka efter första världskriget och tyska flygplan, ut efter detta så målade ja märkena för hand utefter det jag hade printat ut på fotopapper och sedan limmat fast på vingen.


 

Flög modellen?

Den ursprungliga modellen flög inte. version 2 med skevroder flög men det va ett helvete att få ner den.

/Jonas

  

Omröstning

Vad kommer att hända under 2014??

Nya tester? 50 81%

Totalt antal röster: 62