Cessna 182 Skyline

Johan Freijs resumé av Cessna 182 Skyline

Cessna 182 skyline mycket stabil kärra bra andra modell men klen motor axel o noshjul men flyger fint.

klaff funkar men jag gillar inte klaffen den flyger jättebra annars.

 

Landningar

 

Man landar den med marksättning av först bakhjul och sedan nostaxning och det fungerar  ok,  men jag gillar sporrhjul bättre. tycker Johan Freij.

lite hårda landningar därav nos hjul o axel, landningar går lite seså där just nu, men med lite träning så kommer landningarna att sitta.

Men det man skall fundera på när man tittar på en sådan kärra som vi har framför oss och när man står vid ett gräsfält är nästa avsnitt.

Klarar kärran start och landning på gräsfält?

När man diskuterar denna fråga så skall man titta på följande saker. hjul och landningställ. hur stora är hjulen och hur sitter de fast i landningställen. är de starka nog, osv..

Kärrans svaga punkter

2 svaga punkter har cessnan motoraxeln och noshjulet
axeln har tendens och  böja sig lätt men det riktar jag och avhjälper med en plast hylsa som träds på o låses med mutter samt proppen håller den
noshjulet.

Svag motor

När det gäller start ifrån gräs så är motorn en risk, men ett tips här är att skifta fartreglage på modellen till ett större som klarar mer ampere. Då får du ut mer effekt på motorn. Man skall också ha klart för sig att man skall kolla upp hur mycket motorn tål, så man inte bränner motorn p.g.a. att man pumpar i för mycket ström i motorn.

Fakta om modellen

Spännvidd: 1290
Batteri 1250 3cell
Vikt runt 1kilo
fartreglage: 15-35 amp ca
Motor okänd.

 

Resumen Skriven av Johan Freij i Rockneby på Facebook och sammanfattad av Jonas Lennartsson i Fårbo genom Facebook.
 


 

 

Omröstning

Vad kommer att hända under 2014??

Nya tester? 53 75%
Flyger rote 8 11%

Totalt antal röster: 71