Hårt test av Multiplex Funcub i 10-12 m/s

Hårt test av vad Multiplex Funcub går för.

Nu ville jag se vad cuben går för. Visserligen visste både min bror och jag att det blåste lite men inte så mycket när vi gav oss av ut. Han visste ett ställe i riktning emot Huddinge ifrån Heby, som ligger mellan Sala och Uppsala. Vi gav oss i väg på Fredag eftermiddagen.

 

Vinden var vid flygtillfället mellan 10-12 m/s och nu fick man spaka cuben och hålla tungan rätt i munnen. Vi var ute att kombinera fotograferings hobby och modellflyg, där av att bilderna är så pass bra. Jag har en bild på cuben som visar hur mycket det egentligen det blåste när jag flög och brorsan fotograferade.

Om ni tittar på trädet så kan ni se hur mycket det egentligen blåste. Ligger träden sådär så är vinden ca 10-12 m/s och jag vill skriva när detta kort togs så fick jag upp en bra fart på modellen. (Funcub blev en etanol warbird).

Att lära sig flyga i hårdvind

Det gäller att man kan behärska sina modeller när man börja med detta. När man flyger i så pass stark vind som jag gjorde här så skall man inte använda flaps vid landning. jag testade två olika landnings metoder för att kunna visa vad som händer. nja det var inte hela sanningen. Jag använde flapsen först, för att jag trodde att det var lättare men det gick åt skogen. Modellen höll och självklart så tog min kära bror kort på det. Det var också bra att han gjorde det. Här lärde jag mig något som jag kan förmedla till er andra som vill prova detta. Använder man flaps vid landning när man flyger i så pass stark vind så slutar det så här. (se bild)

Landning utan flaps

I denna typ av förhållanden så skall man landa utan flaps. SKIT I FLAPSEN. Detta lärde jag mig. Varför. Jo jag kommer att visa er genom bilder på själva landningen och sedan beskriva hur det gick till, eftersom den blev så bra på det ny sådda gärdet.

Här har vi inflygningssvängen utan flaps. jag lägger upp modellen mot vinden. det skall också sägas att modellen har bra fart tackvare att jag hade medvind in i svängen. tittar vi noga på bilden så ser vi också hur mycket jag är tvungen att skeva. Detta beror på att jag har så pass mycket vind på planet som vill vända eller tippa planet emot andra hållet.

Denna bild är just marksättnings bilden, då planet lämnar luften och landar på marken utan flaps. Vi ser hur planets tyngd fördelar sig i landningstället. Det roliga är att jag flyger planet fortfarande och jag försöker balansera planet med höjdroder och skevroder. det kan man se på bilden om man tittar noga.

Här har jag stänkt av motorn och det är säkert att gå fram till planet och dra av batteriet. Vindförhållandena 10-12m/s

Tänk på innan man ger sig på detta.

Man skall vara en van modellflygare. Du skall veta vad du gör.

Man skall kunna korrigera snabbt om någonting händer snabbt eftersom vinden tar planet.

/Jonas

Omröstning

Vad kommer att hända under 2014??

Nya tester? 53 75%
Flyger rote 8 11%

Totalt antal röster: 71